♥ 20år & Leons mamma

Alla inlägg den 4 september 2010

Av Lina Råneby - 4 september 2010 20:42

Sitter hemma nu och bara myser. Har tänt en massa ljus överallt och ska snart börja laga mat. Kyckling och pommes blir det. Min dator har kollapsat, och jag gråter nästan blod. Ska ta mig till expert i mrogon och lämna in den och be om att mina bilder finns kvar. Jag har verkligen allting i den datorn och trög som jag är har jag inte köpt någon extern hårdisk och lagt in det i. Fan för det. Men hoppas på att försäkringen täcker det och att bilderna finns kvar att hitta.


Kladdkakan är upptagen från frysen på upptining så det blir nog en massa gott sen efter en sväng förbi Shell. Ska kanske möta upp Cassie senare också så hon får komma och titta hur vi bor. Nej dags att börja med maten!


    

Av Lina Råneby - 4 september 2010 18:32

Gravid vecka 39

PDFSkriv utE-post
Senast uppdaterad ( 2009-03-12 )

I magen:

Eftersom det är ont om plats i livmodern kan det hända att navelsträngen är alldeles tilltrasslad. Att den sitter runt barnets hals är vanligt och det är ingenting du behöver oroa dig för. Cirka 20 procent föds så och det är oftast inget problem eftersom barnmorskan lätt kan lossa den vid födseln. Det mesta av fosterfettet på huden är borta nu och moderkakan förser fostret med antikroppar som ska hjälpa barnets immunsystem att hålla infektioner borta de första sex månaderna.


 vikt.JPG langd.JPG

 3.4-3.5 kg

 50 cm

Längden mäts från huvud till fot. Måtten kan variera relativt mycket.

Mamma:

Ditt fundusmått är cirka 33-38 centimeter. Du kan känna dig tung och ha kraftiga förvärkar. Det är viktigt att du försöker vila så mycket som möjligt eftersom du kommer att behöva vara utsövd när förlossningen väl sätter igång. Det kan hända att du inte får sova på 24 timmar om du har en lång latensfas med värkar som håller dig vaken.

Du kan få falska värkar och de kan vara lika smärtsamma och starka som riktiga värkar. Till skillnad från riktiga värkar så är de inte regelbundna och de försvinner när du är aktiv.

Vattnet kan gå vilken dag som helst. Ofta kommer vattnet forsande på en gång men ibland sipprar det ut långsamt. Om du tror att vattnet har gått eller om du har regelbundna värkar bör du ringa till förlossningsavdelningen.

Partner:

Om ni planerar att åka till BB i bil och inte känner till området så väl kan det vara smart att provköra sträckan en gång innan det blir skarpt läge.

Mödravården:

Det här blir kanske ditt sista besök hos barnmorskan men bli inte besviken om det blir några till. Har du några sista frågor så passa på att ställa dem nu. Prata med barnmorskan om du är orolig inför förlossningen. Om du inte har fått din mödravårdsjournal än så får du den nu.

Av Lina Råneby - 4 september 2010 18:29

Just nu är jag fundersam, jag känner mig kluven och irriterad. Jag har många tankar som snurrar och många ord jag vill få fram på bästa sätt. Men på något sätt är det svårt. Men det blir väl bättre..


  

Av Lina Råneby - 4 september 2010 13:00

      


Nu ner mot stan för att möta upp Sara & Vicky och sedan hoppas på att få se skymten av den upptagna Casandra.

Av Lina Råneby - 4 september 2010 12:26

Goddag Lördag! Vaknade faktiskt för snart två timmar sen. Och gårdagen var helt perfekt, åkte en roadtripp till Arlanda för att hämta upp Cassie, fick sitta och vänta ett bra tag på henne för att hon skulle komma. Skitkul att träffa henne, känns som att det var evigheter sen! På vägen hem blev det prat prat prat. Var hemma vid tre tiden och då tvärdäckade vi! 


Försöker få liv i Cassie just nu, eller försöker få liv. Har ringt hem till henne för att kolla om hon ska ner på stan med oss och fika. 


Idag går vi in i vecka 39! Helt sjukt att det är så kort tid kvar. 13 dagar för att vara exakt, helt underbart.

Presentation


There comes a point in your life when you realize who really matters, who never did, and who always will.

Bloggar om min vardag tillsammans med älskling och våran underbara son Leon som kom till världen 7/9 2010 ♡


Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länkar

  • Blogglista.se
  • Bloggar av mammor och gravida
  • bloggping

Buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards