♥ 20år & Leons mamma

Alla inlägg under juli 2010

Av Lina Råneby - 31 juli 2010 23:04

Har ju glömt att berätta för er läsare att i morgon åker vi iväg på en liten miniminisemester, nämnligen en kryssning. Var först skeptisk till det hela med tanke på magen osv men när hela älsklingens familj och syskon och alla ska åka så kan vi ju självklart itne tacka nej. Blir buff'é och en massa mys! Ska bli skönt att komma bort från stan ett tag också. Åker tidigt i morgon för mat hemma hos älsklingens syster i Sthlm innan vi kliver på båten.


  


Just nu ligger jag i soffan som en pacha och gör absolut ingenting, ska väl snart packa ner lite grejer vi ska ha med oss i morgon och sen faktiskt försöka sova relativt tidigt vilket förmodligen kommer bli svårt. Magen kurrar lite också måste nog ta en kvällsmacka. Var förbi och busade lite med Sargons brorsson han är ju bara för söööt!


Tänkte att jag skulle slänga upp bider på magen från början tills nu om det är något som intresserar?

Av Lina Råneby - 31 juli 2010 22:53

När fick du reda på att du var gravid? I början av Januari 2010.
Var det planerat? Nej det var inte planerat, men det var välkommet att komma om man säger så!
Har du mått du illa under graviditeten? Jaaaa ett stort ja! Mådde illa varje dag fram till v 20 någon gång och nu på slutet har det börjat komma sakta men säkert.
Har du mycket foglossningar? Nej inte alls. Har iställlet besvärats av ischias & nu de sista veckorna även av ett tryck i underlivet (som kanske är foglossning?).
Har du någon hormonrand? Inte vad jag har sett!
Har du bristningar på magen? Nej, inte än. Men jag vågar inte  hoppas på för mycket. Det är nu i slutet det kan smälla till.
Vad tror du att det  blir för kön? Jag tror och vet att det kommer bli en pojke. Efter tre ultraljud kan man känna sig ganska säker.
Vad vill du att det blir för kön? Jag vill faktiskt att det ska bli en pojke, pojke först som kan ta hand om sina syskon. Men så länge barnet är friskt och mår bra spelar det inte så stor roll.
Har du några speciella cravings? Inga sådär som jag skulle döda för, men apelsin mer med sugrör och lakrits som vanligt. I början var det mycket glass.
Vad gillar du för mat? Samma som tidigare, inga förändringar där inte.
Någon maträtt du avskyr? Nope! Inte mer än dom jag hatade innan.
Har du halsbränna? Nej ingen alls, men däremot väldans svårt att andas.
Behöver du kissa ofta? JAAA, hela tiden och det är bara små droppar när man tror att det ska komma en flod. Nätterna är värst.
Är du nöjd över din graviditet hittils? Jag är nöjd, har varit en grym upplevelse men är glad att den snart är över så vi kan få ut det  bästa av den hela.
Är du rädd för förlossningen? Rädd vet jag inte, men jag är väldigt nervös och jag tror att det är svårt att kunna förbereda sig inför den. Allas ser ju olika ut och hur mycket du än förbereder dig vet du ju inte hur den kommer sluta.

Av Lina Råneby - 31 juli 2010 19:58

Vecka 34

Kroppen: Under slutet av graviditeten är det vanligt att värkarna ändrar sig en aning, ibland kan det kännas som om lungorna trycks uppåt och man får svårt att andas för en stund. Det kan vara svårt att skilja förvärkarna från riktiga värkar. De kan komma tätt och upplevas som intensiva, ett sätt att särskilja dem är att ta ett varmt bad, det får förvärkar att avta medan riktiga värkar fortsätter.
Många börjar fundera allt mer på förlossningen. Det är vanligt att man är orolig för att något ska hända. Du kan vara orolig för att du har mått ”för bra” och tänka att ”det får inte vara så här lätt”. Eller så tänker du motsatsen, ”allt har varit så jobbigt, det kanske inte är meningen att jag ska få vara glad”. Det är vanligt och helt normalt. Även som partner kan man ha många funderingar. Det är svårt att förbereda sig på att vara ett bra stöd när man inte vet vad som väntar. En del blivande pappor eller partners kan uppleva tanken på förlossningen som skrämmande.

Barnet: Barnet är väl medveten om förvärkarna, men det tycks inte vara obehagligt på något sätt. Huden har antagit en mer rosa ton genom inlagring av underhudsfett, vid denna tidpunkt kan barnet utan vidare överleva utanför livmodern. Nu reagerar barnet olika på mammas, pappas/partners samt främmande personers röster. Längd 46 cm från huvud till tå och väger cirka 2,2 Kg.



Av Lina Råneby - 31 juli 2010 19:07

Kom precis hem har varit ute sen vi vaknade! Först blev det en promenix med kisshunden :p Sen har vi umgåtts med Dennis & Narre. Blev en tripp till Malmamarknaden bara för att! Men det fanns inte så värst mycket som jag trodde och proppat med folk, var jobbigt att komma förbi och fram med magen. Köpte iaf ett skitsnyggt linne svart/rosa men när jag testade det när jag kom hem så insåg jag att jag nog inte kan använda det förns efter plutten har kommit ut. Blev lite väl tajt över magen tror jag.


Nu har jag dammsugit och tvättat alla golv! Sitter och tittar runt på internet efter en billig mobil med bra kamera, någon som har något tips?


Kommer med uppdatering om v.34 som vi går in i idag senare!


  

Av Lina Råneby - 30 juli 2010 22:42

Dagen har rullat på jag har inte ansträngt mig något så har inte haft ont i huvudet alls, vilket känns hur skönt som helst! Nu har vi lilla Rizzla här hemma och han har redan hunnit kissa två gånger. Var ute och gick med honom nyss och det känns som att det är höst ute, det blåser och det regnar och usch! Inte för att jag ska klaga men det känns lite konstigt i slutet av juli.


Har nyss varit och lånat Karate Kid som vi ska sätta oss och glo på, det sägs att den ska vara jätte bra!


Bäbisen sparka som bara den, jag kan följa hans hand eller fot nu genom magen när han rör sig, vilket är en otrolig känsla!


  

Av Lina Råneby - 30 juli 2010 13:54

Vaknade upp för en timme sen, har ätit frukost i snigelfart och bäddat sängen i ännu söligare fart. Vaknade upp utan huvudvärk och vill verkligen göra allt för att den inte ska komma under dagen. Har sovit skitdåligt, började med att varken jag eller älsklingen kunde somna igår så vi låg och pratade och pratade tror vi somnade framåt fyra fem eller något.


Hade ett givande samtal med Cassie mitt i natten också på skype. Vad jag saknar den kvinnan alltså! Men nu är det inte långt tid kvar tills hon är hemma en sväng.


Idag ska jag göra så lite som möjligt, ta mig en dusch söka några jobb och ikväll ska vi få hit anna och aidys hundvalp och vara hundvakt åt! Så blir väl en långpromenad ikväll och en massa i morgon.


  

Av Lina Råneby - 29 juli 2010 23:07

Ledsen för dålig och tråkig uppdatering idag, men jag har bara legat i sängen så det har inte funnits så mycket att skriva om.


Läkaren sa ju att jag kunde bli lite "groggy" på tabletterna jag fick. Tro mig han hade rätt, det snurrar i hela huvudet och jag kan knappt gå upp ur sängen förd et känns som att jag ska spy då. Ska försöka äta en macka iaf innan jag ska sova.


Vi hörs i morgon och förhoppningsvis med bättre uppdatering.

Av Lina Råneby - 29 juli 2010 18:47

Har precis bosatt mig i sängen igen, ringde ju och rådfråga barnmorskan om min huvudvärk och hon tyckte jag skulle ringa förlossningen för att komma in och kolla så allt stod rätt till. Sagt och gjort. Fick vänta ett bra tag. Dom satte en ctg kurva på min mage för att mäta av bäbisens hjärtljud som såg jätte bra ut. Hade dock mycket sammandragningar men det vet jag ju redan om.


Ingen äggvita i urinet som dom kollar för att ta bort misstankarna om havenskapsförgiftning. Läkaren var dock orolig ändå pga av att jag hade spytt idag av smärtan. Först förselog han att jag skulle vara kvar över natten för obeservation men sen fick jag medecin med mig hem för att åka hem och lägga mig. Tog dom för snart en timme sen och dom börjar faktiskt göra susen. Skulle höra av mig i morgon om hur jag mådde. Väldigt snäll läkare måste jag få säga som faktiskt brydde sig. Men han sa att i 95% av fallen vid huvudvärk går det över av sig självt vilket jag hoppas att mitt också gör.


Regnet fortsätter att ösa ner, men det gör mig ingenting jag ligger så bra här med två täcken och 8 kuddar! Är lite rädd för att somna nu bara och inte kunna sova i natt!


Vad har ni gjort hela långa dagen vänner?

Presentation


There comes a point in your life when you realize who really matters, who never did, and who always will.

Bloggar om min vardag tillsammans med älskling och våran underbara son Leon som kom till världen 7/9 2010 ♡


Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länkar

  • Blogglista.se
  • Bloggar av mammor och gravida
  • bloggping

Buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards